קבוצות תיירים היו מגיעים בהמוניהן לטיולים הקלאסיים שלהן ברחבי יפן – בעיקר טוקיו, קיוטו ואוסקה עם טיולי כוכב. משנה לשנה קצב גידול התיירות ביפן עולה משמעותית בזכות המודעות אליה, כשבשנת 2012 היו בסך הכל כ-8.5 מיליון תיירים לעומת שנת 2019 שחצתה את רף ה-30 מיליון תיירים. יש לציין כי מעל 37% מקבוצות התיירים שמגיעות ליפן הם מסין (7% מתוכם מהונג קונג), מעל 24% הם מדרום קוריאה, מעל 15% הם מטיוואן, מעל 12% הם ממדינות אחרות באסיה, מעל 6% הם מאמריקה, מעל 5% הם מאירופה ומעל 2% מהם ממדינות אוקיניאה (אוסטרליה וניו זילנד בעיקר).

כפי שרבים מכם יודעים, כלכלת יפן היא השלישית בעוצמתה בעולם. עוצמת היכולת שלה מבחינת האוריינות והטכנולוגיה היא בין הטובות והחזקות בעולם, וזאת למרות כל תופעות הטבע המצויים במדינה הזו, וכמובן, היא מצויה בחובות גרנדיוזיים – מהסיבה, שהיא בעלת ערך בעיני היפנים, שהיא כבוד לכל אדם. ביפן יש הכי הרבה פנסיונרים ותוחלת החיים גבוהה בהשוואה למדינות המערביות.

לכן, בשני העשורים האחרונים היא נותנת משקל רב לתיירות כדי לנסות לכסות חלקית את חובותיה. יפן השקיעה מאות טריליוני דולרים בהשקעת התיירות בכל רחבי יפן, בפיתוח השקעות ועסקים כדי שיזמינו תיירים מחו"ל, בבניית אטרקציות, תשתיות, תחבורה ובניית מסלולי הליכה שיתאימו לרוב הגילאים, הוספת השפה הבינלאומית, אנגלית, לכל השלטים ברחבי יפן שייקל על התמצאות התיירים, ועוד.

ביפן יש עונות שיא בתיירות והן באביב וסתיו, אך גם בעונות ה"שפל" ממשיכים להגיע תיירים. תמיד יש תיירים מכל העולם שמטיילים ברחבי יפן בכל העונות – בעיקר בחצי השני של העשור האחרון. שנת 2020 אמורה הייתה להיות שנת הצלחה הכי מסחררת של יפן בכל תולדותיה מבחינה תיירותית, מודעות וכלכלית – בעיקר מתחילת מרץ ועד אמצע נובמבר, מהסיבות של עונת הפריחה שהיא ממרץ ועד אפריל, עונת הצבעוניות שהיא מסוף ספטמבר עד אמצע נובמבר, וביניהן זו תקופת המוקדמות של משחקי האולימפיאדה ותקופת משחקי האולימפיאדה 2020 בטוקיו ובעוד מקומות במחוז קנטו – מה שאמור היה להכניס המון הכנסות לארץ השמש העולה, שיפן כל כך מצפה.

לקראת אמצע ינואר, הסינים מדווחים לעולם כי קורה משהו – "מחלה מסתורית", שהתפרצה בעיר ווהאן, בסין, היא עלולה להדביק אנשים ואפילו לגרום למוות. מיד העולם נכנס לכוננות בגלל תיירות הגלובליזציה, כלומר האנשים ששהו באזור, נדבקו ללא ידיעתם וטסו למדינות העולם,  שהם בעצמם עלולים גם להדביק את האנשים סביבם – רק עד שיגלו שנדבקו. כשהתחילו להבין מהי המחלה הזו, קראו לה – מחלת הקורונה.

לקראת סוף ינואר עגנה אוניית הדיימונד פרינסס בנמל יוקוהמה בטענה שיש נדבק בקורונה. היפנים ידעו כי האונייה הזו עלולה להביא לנזק תדמיתי וכלכלי ליפן בפני עיני העולם – עונת שיא התיירות הקרובה שתגיע ומשחקי האולימפיאדה בפתח, שייתכן שלא יתקיימו כמו שהיו אמורים להיות ואולי האולימפיאדה לא תתקיים.

בתחילת פברואר, סין אסרה על תושביה לצאת מהמדינה ויפן אסרה על התיירים הסינים להגיע לתחומיה – מה שהביא, מהצד של הסינים, למיליוני ביטולי טיסות, הזמנות לינה ואטרקציות למיניהן, כל אלה הביאו לנזק כלכלי עצום ליפן, במיוחד אחרי שהשקיעה הרבה ממשאביה הכלכליים עבור הבאים לאולימפיאדה.

בהמשך החודש, התגלו כי יש חולים בדרום קוריאה, בהונג קונג וטיוואן – גם על המדינות הללו אסרה יפן על התיירים להגיע לתחומיה. מה שמביא לנזק כלכלי אדיר, מכיוון שיפן מסתמכת בעיקר על תיירות נכנסת מהמדינות הללו, כולל סין, שמהווה מעל 75% מסך התיירות הנכנסת שלה. לאחר מכן, מישהי נפטרה ביפן והתגלו חולים נוספים אשר נדבקו מ"חממת הבידוד" באונייה. בעקבות מקרים אלה שאר מדינות העולם הוציאו אזהרה לתיירים לא להגיע ליפן כיוון שהיא, עצמה, נמצאת בסיכון הדבקה. מה שהביא לבהלת ביטולים אדירה.

יפן אפילו הוציאה אזהרה לתושביה לשמור על עצמם ואפילו ביקשה לסגור חלק מהאטרקציות הגדולות ברחבי יפן, או לפחות שתעלה מודעות כיצד להגן על עצמם ולסייע למי שזקוק לעזרה בריאותית – כיוון שבמקומות אלה קיים סיכון גבוה יותר להידבקות מאשר כל מקום אחר. נותרה ליפן רק התקווה שהוירוס קורונה יחלוף במהרה כדי לזמן את התיירים שוב שאבדה עד כה.

וירוס קורונה ביפןבקיוטו, אשר נחשבת לעיר הומה תיירים שבאים לראות מקדשים, המקומיים טוענים כי מעולם לא ראו עיר כל כך ריקה ורואים בעיקר מקומיים מטיילים בעיר. הם גם לא זוכרים שהיו יותר קופים מאשר בני אדם בפארק הקופים אראשיאמה, היכן שניתן לתצפת על העיר קיוטו. כמו כן הם לא זוכרים שמתחמו של מקדש הזהב ריק מאדם. זה מוזר להם כיוון שמדובר בעיר מספר אחת ביפן מבחינה תיירותית.

בטוקיו, גם המקומיים שמים לב לירידה חדה בתיירים ברחביה. הם לא זוכרים תרחיש כזה מאז מרץ 2011, אחרי רעידת האדמה והצונאמי שהתרחש באזור העיר סנדאי שגרמו להתמוססות הכור האטומי, שהפחיד והבריח תיירים רבים מיפן לחודשים ארוכים.

בעלי עסקים נפגעו ועדיין ממשיכים להיפגע, במיוחד, מהתיירות הריקה שהגיעה ליפן. ממשלת יפן מחלקת חבילת פיצויים, בסך 96 מיליון דולר, לכל בעלי העסקים שעדיין נפגעים מהתיירות הריקה כדי שלא יפשטו רגל.


אם אתם נמצאים ביפן או שלמרות כל מה שמתרחש, בכוונתכם לטוס ליפן – אני ממליץ שיהיה לכם את המידע הבא לפחות:

  1. הארגון JNTO מפעיל קו למבקרים 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה. התקשרו לקבלת מידע או סיוע במקרה של תאונות ומקרי חירום, כולל נגיף הקורונה. המספר אם אתם מתקשרים מיפן הוא: 050-3816-2787 ואם אתם מתקשרים מישראל או מכל מקום אחר בעולם יש להוסיף למספר פלוס 81-50.
  2. אם הנכם חשים לא בטוב, אני ממליץ לכם לקרוא את האתר הבא – JNTO, כדי שתדעו מה לעשות בתרחיש כזה.
  3. ביטוח – חובה לעשות בכל מקרה, לעולם לא ניתן לדעת מה עלול לקרות. לא תרצו להצטער או להתחרט על כך שטסתם ללא ביטוח.
  4. קחו מסכת פה עמכם ולא לגעת בפניכם.
  5. לשטוף ידיים היטב כל כמה דקות.
  6. השתעלו רק לכיוון המרפק ולא לידיכם.
  7. להשתדל לא להיות בסביבה הומת אדם.
  8. ניתן להתעדכן בקבוצה יפן למטיילים – יש פוסט מרוכז על וירוס קורונה ביפן – ועדכונים מהמשרד הבריאות
אהבת? תן דירוג post