האי נאושימה ממוקם בים הפנימי סטו (ים המפריד בין האיים הונשו, שיקוקו וקיושו, שלושת האיים המרכזיים של יפן). קטע ים זה משמש כנתיב שיט בינלאומי בין האוקיינוס השקט לים היפני. לחופיו נמצאות ערים רבות, לרבות הירושימה) והוא מפורסם בזכות מוזיאוני האמנות המודרנית, הארכיטקטורה ופסלי החוצות שבו. האי הוא חלק מתחום השיפוט של קאגאווה והוא מתאפיין באווירה ים תיכונית נינוחה, חופים לבנים ומזג אוויר שמשי. האווירה הכפרית הרגועה משמשת מפלט נעים מהאזורים האורבניים הגדולים של יפן כמו טוקיו ואוסקה.

רוב יצירות האמנות בנאושימה הוקמו על ידי תאגיד Benesse, המפקח על מוזיאוני האמנות, ההקמה והפסלים בנאושימה ובאיים השכנים. המוזיאונים של Benesse עוצבו על ידי הארכיטקט היפני הידוע אנדו טדאו והם כוללים את מוזיאון Chichu לאמנות, מוזיאון Lee Ufan וכל הבניינים של בית Benesse. בנוסף, הבניינים העירוניים ובתי הספר של נאושימה עוצבו על ידי הארכיטקט המודרני אישי קאזוהירו. האי משמש כאכסניה לפסטיבל האמנות סטוצ'י טריאנל.

4 סיבות עיקריות לבקר בנאושימה

ביפן יש יותר חללי אמנות עכשווית ממה שתוכלו למנות בלי להתבלבל, אבל אף לא אחד מהם מהווה תפאורה אמנותית כמו האי הקטן והשליו נאושימה הממוקם בתוך הים הפנימי של יפן.

אחרי מאות שנים בהן התקיים כקהילת דייגים ישנונית, האי נאושימה התעורר עם מטרה חדשה והפך לבית צנוע אך לגמרי הולם לאוסף מרשים של אמנות עכשווית, ארכיטקטורה ותערוכות הודות להסכם הדדי שנוצר ב-1985 בין תאגיד Benesse וצ'יקאצוגו מיאקה, אז ראש העיר של נאושימה, להפוך את האזור למרכז אמנות.

האי שווה ביקור בזכות סצנת האמנות אבל זהו גם מקום נהדר לתת מנוחה לחושים התשושים שלכם, אם ביקרתם בערים אחוזות הטירוף של יפן. לפניכם ארבע דרכים לגלות את נאושימה:

  1. האמנות

נאושימה מכונה אי האמנויות ויש לכך סיבה טובה. האמנות מתגנבת מאחוריך בכל מקום אליו תגיע באי – בבתי המלון, בגלריות וגם באוויר הפתוח. מקומות המפגש המובנים מאליהם עם האמנות הם בית בניס, מוזיאון האמנות צ'יצ'ו, מוזיאון לי אופן ופרויקט בית האמנות. כמובן שאפשר למצוא כאן את השמות הגדולים – קלוד מונה, יוקינורי יאנאגי, ג'יימס טורל, טדאו אנדו, ג'ספר ג'ונס, איב קליין, אנדי וורהול והירושי סוגימוטו. שיטוט רגלי באי יגלה לכם פסלי חוצות ותערוכות המוסווים לעיתים בחוכמה כגינות ילדים וגנים צבעוניים. יש אפילו בית מרחץ ציבורי בשם I Love Yu שם תוכלו לצפות בציורים ארוטיים של אדו על הקרקעית, אם תוכלו לעצור את הנשימה מספיק זמן.

  1. הדלעת הענקית

הפסל הזה אמנם נופל תחת הכותרת של אמנות ויכול להשתייך לסעיף הקודם, אבל מרגיש לנו שהוא דורש התייחסות נפרדת. הסיבה העיקרית שרוב המבקרים מגיעים לנאושימה היא כדי לחזות בדלעת הצהובה הענקית המוצבת אל מול הים, ונוצרה על ידי אמנית האוונגרד שהיא היום בשנות ה-80 לחייה Yayoi Kusama. המראה אינו מאכזב. הפסל הממוקם בקצה מזח הבולט לתוך הים הוא יצירת אמנות מרשימה והוא אכן הפך לסמל של האי נאושימה.

Yayoi Kusama שנולדה ב-22 במרץ 1929 היא אמנית וסופרת יפנית. עבודותיה מגוונות ומתפרשות על תחומים שונים של אמנות כגון: ציור, קולאז'ים, פיסול ומיצגים אשר משלבים תנועה ומדיה ויזואלית יחדיו. היא נחשבת לאחת מגדולי אמני הפופ ארט היפנים, ועבודותיה אף השפיעו על יצירתם של האמנים האמריקאים הידועים אנדי וורהול וקלאס אולדנבורג. היא מוכרת כאומנית החיה החשובה ביותר שמקורה ביפן, וכקול חשוב בתנועת האוונגרד. קוסמה החלה ליצור אמנות בגיל צעיר. בשנת 1948 החלה ללמוד ציור בקיוטו, ופיתחה עניין בסגנון המערבי. הציגה את יצירותיה החל משנות ה-50 של המאה ה-20.

ב-1957 עברה לניו יורק בארה"ב, שם הושפעה מהסגנון של אקספרסיוניזם מופשט. בשנות ה-60 החלה להיות מקושרת לתנועת הפופ ארט. בשנת 1973 היא חזרה ליפן.

ב-1977 אשפזה את עצמה מרצון בבית חולים פסיכיאטרי ברובע שינג'וקו של טוקיו, משם היא ממשיכה להפיק את יצירותיה. לאורך הקריירה השתמשה יאיוי קוסמה במדיה מגוונת הכוללת ציור, קולאז', פיסול, מיצגים ומיצבים. רוב עבודותיה מציגות את העניין שלה בצבעים פסיכדליים, חזרתיות ודפוסים. עבודותיה מתבססות על אמנות מושגית ומתייחסות גם לפמיניזם, מינימליזם, סוריאליזם וזרמים נוספים. יצירותיה הוצגו בין השאר ברטרוספקטיבות גדולות במוזיאון ויטני לאמנות אמריקאית, המוזיאון לאמנות מודרנית ומוזיאון טייט מודרן.

  1. מוזיאון הקעקוע האדום של ג'יימס בונד 007

תושבי האי נאושימה (קיימים בקושי 3,000 מהם) היו כל כך מרוצים מכך שהאי שלהם הופיע ברומן של ריימונד בנסון "האיש עם הקעקוע האדום" עד שבשנת 2004 הם הגישו עצומה לאומית הקוראת לצלם את הסרט באי שלהם. בינתיים הם הקימו מוזיאון המוקדש לרומן ולג'יימס בונד 007 באופן כללי, בתקווה שע"י כך יוצג האי כמיקום האידיאלי לצילום הסרט. והוא באמת כזה. המוזיאון הוא לא אתר חובה למבקרים אלא אם כן אתם מעריצים שרופים של סרטי ג'יימס בונד, אבל אם כל יצירות האמנות העכשוויות הפזורות באי יגרמו לכם להרגיש קצת יותר מדי תרבותיים, המוזיאון מוסיף אלמנט קיטשי נחמד לביקור באי. אל תשכחו לחתום על העצומה!

  1. השקט והשלווה

יפן ידועה בקצב המטורף שלה וזה בהחלט נכון בערים הגדולות. הערים הסואנות יכולות להיות מעייפות ומתישות, מה שגורם לתיירים להשתוקק לאיזה כדור טוב נגד כאב ראש ולקצת שקט ושלווה. האי נאושימה הוא אידיאלי לטיול של יום אחד, שיהווה הפסקה קצרה מהאי הונשו (הערים אוקיאמה, קיוטו ואוסקה), מחנויות הכל-בו ההומות ומשאון העיר הגדולה. החזון העומד מאחורי אתר האמנות בניס בנאושימה היה 'ליצור גן עדן פיזי ומנטלי שבו תוכל למצוא את עצמך מהרהר על המשמעות האמיתית של 'לחיות טוב'". השילוב של חופים עם חול לבן וגבעות מיוערות בנאושימה מספק את המיקום האולטימטיבי למימוש החזון.

גישה והתמצאות:

איך מגיעים מטוקיו לנאושימה? המסע בין טוקיו ונאושימה עובר דרך אוקאיאמה.

בנאושימה יש שני נמלים אליהם מגיעות מעבורות: נמל מיאנורה ונמל הונמורה

רוב המבקרים נכנסים לנאושימה דרך נמל מיאנורה בחופו המערבי של האי. ממיאנורה יוצאות מעבורות אל/מ טאקאמצו, אונו ואינוג'ימה. הטרמינל בנמל מיאנורה משמש גם כמרכז מידע  ומרכז תחבורה של האי. אפשר למצוא בו גם תאי אחסון בתשלום והשכרת אופניים, איתם מומלץ לטייל באי.

נמל הונמורה בחופו המזרחי של נאושימה ממוקם באופן נוח סמוך לפרוייקט בית האמנות, אבל מגיעה אליו מעבורת מ-אונו בתכיפות נמוכה יחסית.

המוזיאונים ויצירות האמנות של נאושימה מצויים לאורך החוף המערבי של האי. אוטובוס אחד או שניים בשעה יוצאים מטרמינל המעבורות של מיאנורה ונוסעים דרך הונמורה (10 דקות, 100 ין) אל תחנת האוטובוס Tsutsujiso הממוקמת בשער המזרחי של  Benesse House complex , משם יוצאות הסעות בחינם לכיוון Benesse House, מוזיאון Lee Ufan ומוזיאון האמנות Chichu.

אוטובוסים נוספים עומדים לרשות האורחים הלנים בבית Benesse פעם או פעמיים בשעה בין נמל מיאנורה, הונמורה, בית Benesse ומוזיאון האמנות צ'יצ'ו.

השכרת אופניים – אלטרנטיבה נעימה נוספת לגלות את האי, למרות שחלק מהשבילים עוברים על גבעות מתונות. אופניים ניתן לשכור בטרמינל המעבורת של מיאנורה עבור 500 ין ליום שלם ואופניים חשמליים עבור 2,000 ין ליום.

למי שמתלהב מהליכה, אפשר וכדאי לשקול לצעוד בין הטרמינל של המעבורת לבין האתרים באי. בכל מקרה, צריך לקחת את המרחקים בחשבון ורוב המבקרים יעדיפו להתנייד באוטובוס או ברכיבה על אופניים.

אטרקציות מרכזיות בנאושימה

בית בניס – שילוב של מוזיאון לאמנות ובית מלון

פרויקט בית האמנות – אמנות הפזורה סביב עיירת נמל קטנה

מוזיאון צ'יצ'ו – מוזיאון אמנות ייחודי

מוזיאון לי אופן – מוזיאון המוקדש לאמן הקוריאני לי אופן Lee Ufan

I LOVE YU – בית מרחץ ציבורי שהוא גם יצירת אמנות

מוזיאון אנדו – בית מגורים מסורתי עם פנימיות בלתי שגרתית

עולם נסתר היא חברת נסיעות בוטיק המתמחה בתכנון טיולים פרטיים בהתאמה אישית ליפן. עולם נסתר מציעה טיולים פרטיים ליפן ולמזרח הרחוק. בואו לטייל בדרך שלכם, עם עולם נסתר.

עוד על האי מיוטיוב

 

5/5 - (5 votes)